زمان زنده‌ماندن ویروس کرونا جدید بر روی سطوح از جمله نان، هنوز به طور دقیق مشخص نیست و اطلاعاتی فعلی مربوط به ویروس‌های هم‌خانواده‌ آن (یعنی SARS و MERS) است.

با رعایت موارد زیر، می‌توان احتمال آلودگی نان را کاهش داد. باید توجه داشت که به طور کلی هیچ‌وقت نمی‌توان احتمال آلودگی به میکروب‌های مسری از جمله ویروس کرونا را به صفر رساند ولی با رعایت اصول بهداشتی خطر ابتلا به میزان بسیار زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.

نان پس از خارج‌شدن از تنور در معرض آلودگی قرار می‌گیرد. برای کاهش احتمال آلودگی نان موارد زیر را در نظر داشته باشید:

۱- پیش از مراجعه به نانوایی حتماً دستهای خود را با آب و صابون بشویید و یا با ضدعفونی کننده‌ با پایه‌ الکل، ضدعفونی کنید.

۲- تا حد امکان از تجمع در نانوایی پرهیز کنید، در صورت شلوغی زمان دیگری را انتخاب کنید یا با فاصله از دیگران بایستید.

۳- نان را روی میز مخصوص خنک‌کردن قرار ندهید و از برس نان استفاده نکنید.

۴- نانها را تک تک جمع‌آوری کرده و در کیسه‌ای تمیز قرار دهید و در پایان کیسه را گره بزنید. پول را پس از پایان کارتان به نانوا بدهید و در صورت امکان به جای پول نقد از کارت بانکی استفاده کنید. (درست است که کارت بانکی هم آلوده است، اما کارت مختص هر فرد بوده و آلودگی کمتری دارد).

۵- با رعایت ادب و با مهربانی به نانوا توصیه‌های بهداشتی را یادآوری کنید. مثلا از نانوا درخواست کنید بعد از دریافت پول نقد حتما دستهایش را با آب و صابون بشوید یا ضدعفونی نماید یا درصورت امکان فردی را صرفا جهت دریافت پول نقد اختصاص دهد.

۶- پیش از این که نانها را از داخل کیسه در بیاورید، دستهای خود را با آب و صابون بشویید.

۷- نان را بیرون از یخچال و در شرایط بسته و ظرف یا کیسه مخصوص نگهدارید و برای کاهش آلودگی احتمالی، نان را فریز نکنید. (ویروس کرونا-۲۰۱۹ و هم‌خانواده‌هایش در برابر دماهای پایین مقاوم هستند.)

۸- پیش از مصرف (برای مثال داخل توستر، مایکرویو و روی شعله گاز) نان را گرم کنید. این کار به احتمال زیاد ویروس‌ را از بین خواهد برد. در نهایت خوب است بدانید با رعایت دقیق بهداشت فردی در تهیه‌ مواد غذایی و پخت صحیح، خطر ابتلا به بیماری کاهش می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید