چرخۀ زندگی ویروس کرونا هنوز به صورت کامل شناخته نشده است.

اگرچه ممکن است حیوانات در چرخه حیات ویروس نباشند، با این حال، احتمال آلودگی حیوانات و انتقال ویروس از آن‌ها به انسان مانند هر جسمی وجود دارد. اگر شغل شما مستلزم تماس زیاد یا طولانی‌مدت با حیوانات است، برای مثال اگر قصاب، دامپرور یا دامپزشک هستید، استفاده از چکمه، روپوش یا لباس مخصوص، ماسک مناسب، دستکش و عینک محافظ می‌تواند از شما در مقابل آلودگی احتمالی محافظت نماید.

تاکنون گزارشی مبنی بر ایجاد عفونت با کورونا ویروس جدید در حیوانات خانگی مانند سگ و گربه گزارش نشده است.

با این حال، تماس آنان با سطوح احتمالا آلوده مانند دست‌های آلوده، لباس‌هایی که در بیرون از خانه می‌پوشید، صندلی خودرو یا هر قسمت مشکوک دیگر می‌تواند سطح بدن آن‌ها را نیز به ویروس آلوده کند.

بنابراین، حتماً دست‌ها را قبل و بعد از لمس آن‌ها ضدعفونی کنید یا با آب و صابون بشویید.برای غذا‌دادن به حیوانات خانگی، استفاده از ظرف مخصوص غذا توصیه می‌شود.

پیشگیری از کویید 19
پیشگیری از کویید 19

لازم است توصیه‌های ذکر شده را هنگام غذا‌دادن به آن‌ها نیز به کار ببرید، به ویژه اگر غذای آن‌ها گوشت یا محصولات دامی خام است؛ به علت این‌که تاکنون شواهدی از بروز بیماری در حیوانات خانگی مشاهده نشده است، شستن و ضدعفونی‌کردن مکرر بدن آن‌ها توصیه نمی‌شود.

لازم نیست از آن‌ها وحشت کنید و نباید آن‌ها را آزار دهید.تا حد ممکن تردد حیوانات خانگی به خارج از خانه را کاهش دهید تا احتمال آلوده‌شدن آن‌ها به حداقل برسد.

برای جا‌به‌جا‌کردن آن‌ها، به‌ویژه در مجتمع‌ها و فضاهای بسته‌ای مثل آسانسور، از جعبه‌های مخصوص حمل استفاده کنید. در صورت نیاز به تردد، جهت مراقبت از آن‌ها و ایجاد اطمینان خاطر در دیگران، از مسیرهای کم‌گذر استفاده کنید.

اگر به هر دلیلی با لاشه یک حیوان خانگی یا ولگرد مثل سگ یا گربه در خیابان روبرو شدید، بلافاصله مسئولان شهرداری یا بهداشت محلی را در جریان بگذارید. به طور کلی، به یاد داشته باشید کاهش تماس با حیوانات و حفظ بهداشت دست‌ها قبل و بعد از تماس با آن‌ها ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید